sâmbătă, 8 decembrie 2007

Empatia 6.1.

















Principiul Slujirii
" A sluji oamenilor din exterior " -
a le sluji fara a le crea
dependenta de tine.


Ideea de baza a dragostei este aceeea de a sluji, nu de a fi slujit. Domnul ISUS Christos a fost foarte clar in privinta aceasta atat prin invatatura cat si prin viata Sa. O discutie aprinsa intre ucenici despre putere ai autoritate se sfarseste cu invatatura concentrata a lui Isus despre principiul fundamental al slujirii.
Ucenicul Matei reda aceasta discutie:
" stiti ca domnitorii neamurilor domnesc peste ele si mai marii lor le poruncesc cu stapanire. Intre voi sa nu fie asa. Ci oricare va vrea sa fie mare intre voi, sa fie slujitorul vostru; si oricare va vrea sa fie cel dintai intre voi, sa va fie rob. Pentru ca nici FIUL omului n-a venit sa I se slujeasca , ci El sa slujeasca si sa-Si dea viata ca rascumparare pentru multi" -Matei 20:25-28

Principiul slujirii se aplica si in lucrarea de consiliere , deoarece exista un pericol in natura situatiei de ajutorare, o tentatie ca cel ce ajuta sa-si asume un rol gresit in relatia cu consiliatul. Rolul slujitorului este sa intareasca initiativa consiliatului, si nu sa caute sa aibe autoritate asupra lui.

Sarcina slujitorului este de a elibera, nu de a crea dependenta. Scopul lui este sa fie de ajutor pentru O PERIOADA de timp, nu sa fie indispensabil.

Aceasta inseamna ca cel ce ajuta trebuie sa fie interesat de binele consiliatului si nu de propria-i tendinta de a-si exercita autoritatea asupra lui si de nevoia de a fi recunoscut.

Pe scurt asta inseamna sa slujesti oamenilor din exterior, nu din interior. NE GANDIM CU BUCURIE la faptul ca adevarata dragoste uneste oamenii si tzese vietzi laolalta. Dar intr-o situatie de ajutorare este valabil opusul, sa iubesti viata oamenilor din afara.

Ingrijitorul merdical se straduieste sa faciliteze insanatosirea pacientului pentru ca rapid sa se intoarca la o viata in care sa nu aiba nevoie de ingrijire. Lucratorul social ajuta clientul sa traiasca o viata independenta,fara sa mai aiba nevoie de ajutor social. Cand elevii parasesc scoala, profesorii, vor sa ii vada puternici atat in cunostinta si vointa, cat si in ceea ce priveste abilitatile.

Scopul consilierului nu este acela de a lucra cu consiliatii o perioada indelungata , ci de a-i ajuta sa se reintoarca la o viata independenta .
Este o expresie a dragostei, aceea de-a se face de prisos. Cel mai greu este sa unesti adevarata empatie si prezenta cu nevoia de a lucra din afara in viata persoanei consiliate si nu dinauntru. Acest lucru cere atat reflexie cat si instruire, presupune atat constienta cat si o claritate a rolului. Exista o legatura paradoxala in toate acestea: CU CAT IUBESTI MAI MULT, CU ATAT SUFERI MAI MULT, deci trebuie sa lucram din afara in viata cuiva, ca sa nu creem dependenta de noi.

Exista chiar si parinti- cei care isi vad proprii copii crescand de mici, trecand prin tinerete si ajungand la maturitate- care nu stiu ca daca incearca sa posede viata cuiva, oricat de putin, nu fac altceva decat sa lege si sa inchida.

SARCINA noastra este sa ne eliberam unii pe altii spre o crestere proprie si spre o extindere a vietii in multe dimensiuni.

Exact acest lucru l-a facut Domnul ISUS cu ucenincii Sai. Dragostea lui mare pentru ei nu L-a Impiedicat sa lucreze treptat !!! in vietile lor. La urma, El i-a putut lasa sa indeplineasca sarcina plina de responsabilitate, aceea de a proclama Imparatia lui Dumnezeu, fara ca El personal sa fie prezent..........................

Cu toate ca a stiut ca plecarea Sa ii va lasa tristi , El a spus : "Totusi, va spun adevarul .Va este de folos sa Ma duc" ( Ioan 16:7)

Prin acest proces de impartasire a dragostei, noi ii eliberam pe oameni in timp ce prezenta noastra directa in viata lor se reduce..dar asta nu inseamna ca dragostea noastra pentru ei se micsoreaza. Dimpotriva ....adevarata dragoste ...este atat libera cat si eliberatoare, si niciodata nu este confirmata de dependenta sau supunere. De aceea slujitorul empatic este un " facilitator" nu un intermediar ci un mijlocitor, un sprijinitor, un ajutor in nevoie , dar fara sa lege. ISUS a stiut aceste lucruri si a facut ucenicilor o promisiune inaltatoare....EL a CONTINUAT sa le ofere sprijin prin Duhul Sfant , Mangaietorul.

Pentru consilier- acest mod de a lucra in viata oamenilor, de a nu crea dependenta este o problema de supravietuire. Nu este de dorit sa se implice exagerat de mult in viata consiliatului, afectandu-si astfel integritatea . Nu este deloc corect sa se intample aceasta.

Trebuiesc facute doua ALEGERI DE BAZA.

a) in primul rand...SA SLUJEASCA FARA SA ABUZEZE.

Niciodata consiliatul nu trebuie sa fie sau sa se comporte intr-un anumit mod pentru consilier, de dragul lui. Cel ce ajuta nu trebuie sa se foloseasca niciodata de o persoana sau de situatia ei pentru a-si rezolva propriile dezamagiri sau pentru a-si intari imaginea de sine.

Pavel este foarte clar cu privire la aceste lucruri in scrisoarea adresata crestinilor din Galatia :

" Purtati va sarcinile unii altora , si veti implini astfel legea lui Christos" scrie el . Dar Apoi avertizeaza: " Fiecare sa-si cerceteze fapta lui si atunci va avea cu ce sa se laude numai in ce-l priveste pe el, si nu cu privire la altii" ( galateni 6:2-4). SLABICIUNILE ALTORA NU TREBUIE SA FIE NICIODATA TEMELIE PENTRU PROPRIILE PUNCTE TARI.

b) In al doilea rand ...continui altadata..



Empatia 6

Rugaciunea lui Francisc d' Assisi

"Doamne, fa-ma un instrument al Pacii Tale.
Acolo unde exista ura sa seman dragoste.
Sa seman iertare, acolo unde este rana,
Credinta, acolo unde este indoiala,
Speranta, acolo unde este disperare,
Lumina, acolo unde este intuneric,
Si bucurie, acolo unde este tristete.

O,Stapane divin, ajuta ma
Sa caut sa mangai, nu sa fiu mangaiat,
Sa inteleg, nu sa fiu inteles,
Sa iubesc, nu sa fiu iubit.
Pentru ca daruind, primim;
Iertand suntem iertati,
Si murind ne nastem pentru viata vesnica."














Da Doamne fa-mi viata o rugaciune ..nu cuvinte goale.
amin!

NEVER underestimate my Jesus






















Poti spune ce vrei despre mine...poti gandi ce vrei despre viata mea...poti sa imi adresezi ce cuvinte vrei fata de mine...astea nu ma vor durea.....orice altceva...


dar niciodata ....niciodata ...nu imi subestima Dumnezeul meu.!


NEVER underestimate my Jesus



Am I at the point of no improvement?
What of the death I still dwell in?
I try to excel but I feel no movement
Can I be free of this unreleasable sin?

Never underestimate my Jesus
You're telling me that there's no hope
I'm telling you, you're wrong
Never underestimate my Jesus
When the world around you crumbles
He will be strong

I throw up my hands
"Oh, the impossibilties"
Frustrated and tired, where do I go from here?
Now I'm searching for the confidence I've lost so willingly
Overcoming these obstacles is overcoming my fears

I think I can't, I think I can't
But, I think YOU can, I think YOU can
I think I can't, I think I can't
But, I think YOU can, I think YOU can

Gather my insufficiencies and place them in Your hands
Place them in Your hands
Place them in Your hands

"POT TOTUL IN CHRISTOS CARE MA INTARESTE"

fIlipeni 4:13

calatorie pe valurile vietii 3

















eu si "cumnatu" ovidiu

Pe aici catre fericire...

Cu multi ani in urma am auzit urmatoarea afirmatie:
" FERICIREA Nu inseamna placere..INSEAMNA victorie!" iata un lucru plin de adevar.

Fericirea este un lucru pe care si-l doreste oricine. E adevarat ca ceilalti iti pot oferi placere, dar nu vei fi fericit cu adevarat pana cand nu vei face ceva pentru ceilalti. NIMIK nu -mi aduce atata incantare si fericire decat a face pentru altii ceva care le sporeste BUCURIA de a trai.

Imi plac mult gandurile lui John Piper..si ale lui Albert Einstein ...
"Cu bucurie sa ii faci pe altii bucurosi in Dumnezeu " - " Doar Viata ce o traim pentru altii este o viata ce se merita a fi traita".

Este frumos sa realizezi ca doar ajutandu-i pe altii- te vei ajuta pe tine insuti.
Cineva a remarcat odata ca acela care e absorbit in intregime de sine insusi este un pachet foarte mic, ce contine o persoana nefericita! Ganditi-va putin : ati cunoscut vreodata un egocentrist intr-adevar fericit?

Imi place foarte mult...cred enorm de mult ..o poveste spusa adesea , despre un om care plecase intr-o excursie pe munte.
A fost surprins de o furtuna de zapada neasteptata si curand s-a ratacit. Stia ca trebuie sa gaseasca repede un adapost, fiindca astfel avea sa inghete. In ciuda tuturor eforturilor sale, mainile si picioarele i-au amortit curand. In Drumul sau a dat peste un alt om care era aproape inghetat. Calatorul trebuia sa ia o hotarare: sa-l ajute pe omul acela sau sa-si continue drumul, in speranta ca se va salva?

Intr-o clipa, s-a hotarat si si-a aruncat manusile inghetate.
A ingenunchiat langa omul acela si a inceput sa-i maseze bratzele si picioarele. Dupa ce muncise pret de cateva minute, omul incepu sa reactioneze si in curand fu in stare sa se ridice. Impreuna, sprijinindu-se unul pe celalalt, cei doi gasira ajutor. Mai tarziu excursionistul afla ca ajutandu-l pe celalalt, de fapt se ajutase pe sine.
Amorteala ii disparuse in timp ce masa bratele si picioarele strainului. Activitatea intensa i-a imbunatatit circulatia si i-a incalzit mainile si picioarele.

In mod ironic, dar nu surprinzator, cand s-a pierdut din vedere pe sine si situatia lui s-a concentrat asupra altcuiva, si-a rezolvat propria problema. Sunt convins ca singura cale de a ajunge pe culmile vietii este sa uitam de noi si sa -i ajutam pe altii sa ajunga mai sus.

CHRISTOS a spus :

"SI care e mai mare dintre voi sa fie servitorul vostru".

In Hise Service,
Slujiti cu bucurie Lui,




locul sfant








Exista o povestire rabinica straveche despre modul in care a fost ales locul pentru templul cel sfant al lui Dumnezeu. Doi frati lucrau impreuna o bucata de pamant si aveau impreuna o moara. In fiecare seara imparteau granele adunate si fiecare isi ducea acasa partea lui.

Unul dintre ei era burlac, iar celalalt era insurat si avea o familie numeroasa. Cel necasatorit s-a gandit ca fratele lui, care avea atatia copii, cu siguranta avea nevoie de mai mult grau decat el, asa ca noaptea pe ascuns, se furisa in granarul fratelui sau, ducandu-i o parte din graul lui.

Cel casatorit stia ca fratele lui burlac nu avea copii care sa-i poarte de grija la batranete. Preocupat sde viitorul fratelui sau, se ducea in fiecare noapte si golea niste grau in granarul acestuia.

Intr-o noapte,s-au intalnit la jumatatea drumului dintre cele doua granare si fiecare si-a dat seama ce facea celalalt. S-au imbratisat si dupa cum spune povestea Dumnezeu care fusese martor la cele intamplate a spus : « Acesta este un loc sfant- un loc al iubirii- si aici va fi zidit templul Meu » . Un loc sfant este si azi ..locul acela unde Dumnezeu este facut cunoscut poporului Sau « locul unde fiintele omenesti se descopera un ape alta in dragoste ».





"dispretuieste Dispretul"















1 Timothy 4:12
Let no one despise you for your youth,
but set the believers an example in speech,
in conduct, in love, in faith, in purity.


New American Standard Bible
Let no one look down on your youthfulness,
but rather in speech, conduct, love, faith and purity,
show yourself an example of those who believe.

1 Timoteo 4:12 Italian: Giovanni Diodati Bible (1649)
Niuno sprezzi la tua giovanezza; ma sii esempio de’ fedeli,

in parola, in conversazione, in carità, in ispirito, in fede, in castità.

1 Timoteo 4:12 Spanish: La Biblia de las Américas (©1997)
No permitas que nadie menosprecie tu juventud; antes, sé

ejemplo de los creyentes en palabra, conducta, amor, fe y pureza.


1 Timoteos 4:12 Turkish
Gençsin diye kimse seni küçümsemesin.

Konuşmada, davranışta, sevgide, imanda, paklıkta imanlılara örnek ol.


1 Timotei 4:12 Romanian: Cornilescu
Nimeni să nu-ţi dispreţuiască tinereţea;

ci fii o pildă pentru credincioşi: în vorbire,

în purtare, în dragoste, în credinţă, în curăţie.

cele mai frumoase sonete romanesti













GEORGE CALINESCU ( 1899-1965)

Aerul

Fluid, subtil, indiscernabil aer,

Tu printe inceputuri element

Pamantului in flacari aliment

Cand s-a sfarsit primordialul vaer.

Prin guri de pesti sorbim aceasta apa,

Pe fundul tau cazuti ca-ntru-un ocean

Cu valul urias si diafan

Din care sufletele vii se-adapa.

Vrand sa iesim cu toti la suprafata ,

Spre Eter ne saltam mai sus, mai jos.

Si fiecare a zbura invata.

Cu-al tau ecou de bronz luptam vanjos,

Iar degetele noastre se rasfata

Pe-o lira grea cu pantece de os.

Care este teologia ta?