duminică, 12 aprilie 2015

Tu cu ce ai rămas din predica de (azi) Paște?


Ceva a dispărut din cadrul bisericilor noastre....

Și nu mă refer la sfântu' batic,aranjamentele florale,nici la  cantitatea de membrii, nu la capitalul financiar,nu vorbesc nici de rugăciune..aceasta este fie regina sau cenușăreasa care încă mai supraviețuiește , nu vorbesc de putere și pasiune în predici..că o putem fabrica noi cu puține butoane și decibeli, zgomot, nu lipsesc nici programele bine puse la punct, nici corul,ș.a.m.d.

Acest accesoriu era carnețelul cu titlul predicii, data și mesagerul.

Observ că a dispărut instrumentul de buzunar, pe care îl vedeam la majoritatea fraților atunci când m-am întors la Dumnezeu la 17 ani. Cine își lua notițe din predică? Veți crede că cei care predicau! Fals!
Eu am văzut altceva...oameni de la fabrică, instalatori,contabili, oameni simpli,apicultori,studenți,pensionari și alții care nu se ocupau neapărat în ale "comunicării în public"... dar care prețuiau în inima lor Cuvântul lui Dumnezeu.

Unele erau cu spirală, altele micuțe cît o palmă, altele îmbrăcate în copertă de piele. Fiecare consumator de programe religioase avea la el pe lângă cartea de cântări și Biblia, carnețelul.
Nu am nimic împotriva relevanței pentru "Noua Generație" care este blindată de cabluri,sticle,plasme,ecrane,laptopuri,mixere,boxe și videoproiectoare. Un adevărat arsenal media! 

Am însă împotriva neutilizării creierului- care de multe ori este lăsat la ușa bisericii, iar mintea fuge în timpul predicii acasă la facturi,la trenurile pline de armament ce înconjoară lumea,următoarea cină,soacre, hrană pentru pisici,la gândul că ți-a rămas fieru' de călcat în priză, la rate în bancă, meciu' din Champions League și alte grijuri inerente ale vieții.

Imi aduc aminte că în primii mei pași de credință în umblarea cu Domnul aveam astfel de carnețele..și îmi notam cuvintele dătătoare de viață, indiferent că veneau printr-un tânăr de 18 ani sau un bătrîn de 81.

Scopul lui (carnețelului) nu era pentru a vâna frați, greșeli gramaticale, sau doctrinare..ci pentru ca mădularul să se alinieze la Cuvânt, să rămână sufletul lui bine ancorat în Scriptură odată cu trecerea anilor. Să rămână un mic cronicar nu un consumator de idei briliante, filosofie sau bolboroseală. Pe el îl interesa acuratețea Cuvântului. Și trebuia înregistrat, notat.
Oare gândesc prea conservator, prea tradiționalist?...Acum în avansul tehnologiei moderne, când totul iți este afișat..poate și memoriile noastre au avansat.

Ah!! a mea trebuie să recunosc public- Nu! Am nevoie să îmi scriu versetele și să le caut acasă în contextul lor, să descopăr mai mult din ceea ce Isus Christos a dorit să mă învețe la adunare. Așa făceau strămoșii mei din Bereea (Fapte 17:11). Erau oameni cu pix si blocnotes. Cică mergeau acasă și cu discernământ și foame cercetau să vada dacă ceea ce li se livra din față ..corespundea/ era conformă cu Invățătura Mirelului și Stăpînului lor -Isus Christos.

Sunt curios tu cu ce ai rămas din predica de azi?

"Ți-ai notat direct in inima" vei spune..Bun, mă bucur. Și peste 3 luni vei mai ține minte? Sau ai o minte extraordinară, incredibilă? Ce ai păstrat azi în inima ta, precum evlavioasa Maria? "Ea păstra toate cuvintele acelea și se gîndea la ele în inima ei "(Luca 2:19).

Propun fondului monetar evanghelic și tuturor bisericilor din România să achiziționeze tomuri întregi de hartie...sau să ofere la intrare blocnotes-uri pentru oamenii care sunt flămînzi și însetați după neprihănire, pentru cei care sunt în căutarea Adevărului.

Cei care nu iși iau notițe ( de ani de zile) înțeleg că deja au înțelepciunea completă asupra lor și  dețin adevărul absolut in cerbicele lor. Nu generalizez însa tare mult mi-ar plăcea sa văd o adunare care iși ia notițe, la orice predică, meditație,mesager.

Acum că trebuie să ai și ce nota...asta este alt subiect. Scriptura însă afirmă că Dumnezeu vorbește doar celui ce ia seama. Avem de-a face apoi cu alții în biserică care nu sunt leneși - ci care în loc să se pocaiască la un mesaj al lui Dumnezeu dintr-o dată ei au ceva cu mesagerul:))!

In loc să fie responsabili și să schimbe în viața lor ceea ce se transmite prin predică ei tot o dau într-una că ei au ceva cu "mesagerul". Deci sa recapitulăm:

Când e predica bună, pe text...nu au loc în inimile lor să noteze nimic.....
Când e predica prea incomodă și adevărul doare...dintr-o dată auzi reacții :"Cine e ăsta bah? Ce autoritate spirituală are ăsta măi? Ce competenta are mucosu' asta? Nu e el fiul tractoristului, fiul tîmplarului? Același cerc vicios!
Când e predica un fiasco total...PARADOXAL asta o rețin bine minte, cu perle, poante, glume, faze și ilustrații comice.Astea sunt de neuitat!

Am avut des pe blogul meu acest citat, însă acum merge ca o mănușă la acest articol:
"Dacă nu ai dorințe puternice după arătarea slavei lui Dumnezeu, aceasta nu este pentru că ai băut indeajuns și nu mai ești însetat. Este pentru că ai cules firimiturile de la masa lumii. Sufletul ți-e încărcat cu lucruri mărunte și nu mai există loc pentru ceva mai mare."(John Piper).
Frumos ar fi ca fiecare suflet să aibă o carte de aducere aminte a Caracterului lui Dumnezeu și a promisiunilor Sale, a cuvintelor care vin în întâmpinarea nevoilor noastre.

Imi doresc ca tinerii,atunci cand sunt in pragul căsătoriei (și nu numai atunci) să privească la o persoană care prețuiește Cuvântul și să privească la virtuțiile ei..decât să se orienteze către niște potențiali socrii cu zestre si avere considerabilă.

Ca să nu fiu mai exigent decît apostolii în această meditație voi pune eu în practică dorința mea.
Am ințeles azi (12.04.2015) că "atunci când pricep revelația Invierii lui Christos, ea îmi oferă o nouă responsabilitate. Sunt chemat de Dumnezeu să vestesc lucrările Sale semenilor mei. Apoi omul care va auzi Evanghelia va fi responsabil mai departe înaintea lui Dumnezeu."

" Dacă mărturisești deci cu gura ta pe Isus ca Domn și dacă crezi în inima ta că Dumnezeu L-a înviat din morți, vei fi mântuit." 
(Romani 10:9)

Te provoc și pe tine să spui mai departe ce Cuvânt ți-a transmis Dumnezeu astăzi ție. Cu ce idee ai rămas din mesaj, principiu din predică, verset biblic.
Aștept comentariile voastre.

6 comentarii:

  1. Si eu mi-am pus si am pus si pun mereu aceeasi intrebare .Ma uitam la oameni in adunare si inca ma uit la cei care doar asculta si ma gandesc ce oare gandesc ei?Cred ei oare ca au casetofoane in cap? Pe vremea mea cand m-am pocait la 14 ani ,incepusera sa se inregistreze cu benzi de casetofon ,pe care le puteai reasculta daca aveai un prieten care iti imprumuta banda si daca aveai si magnetofon (tatal meu care a plecat la Domnul ,avea toate cantarile fr Moldoveanu compuse la zi plus predici si ganduri sfinte de la oameni sfinti )si am trecut la casete pe care eu le-am folosit din plin si am invatat sa le si multiplic( mai dadeam la cate un frate care era militar sau o sora bolnava care avea luxul sa aiba un casetofon .)
    Casetofonul meu a fost un Philips cerut si primit prin credinta si uzat la maximum caci a trebuit schimbat motorul cu ajutorul la niste prieteni cu relatii in strainatate .Dar in tot acest timp pot depune marturie ca nu mi-a lipsit carnetul si creionul sau pixul caci stiam ca nu tin minte totul,ca trebuie sa rumeg acasa si sa cercetez .Pentru ca mai mergeam la diferite spitale la oameni cu boli diferite dar si la la oameni care nu ieseau din spitale cu lunile, sau cu anii, caci erau handicapati si erau in stare sa auda ceva din Cuvant si pe langa Biblie ,aveam carnetelul cu predici proaspete si pe hartie dar si in mintea si inima mea si era o placere sa impartasesc si la altii Cuvantul Vetii ,cuvinte proaspete caci avem notite .Aveam prieteni carelucrau duminica caci asa era serviciul si erau flamanzi caci nu erau carti sau programe la radio si nici timp nu aveau , A venit vremea emigrarii cand am lasat lazi intregi cu caiete cu predici scrise .Bineinteles la cei care le apreciau .Scriam repede caci aveam experienta si fratii vorbeau mai rar si asa cuprindeam aproape toate predicile .Ma minunez acum cum pot traii oamenii cu o predica auzita si uitata dela usa adunarii ,fara sa aiba sansa macar sa o repete cu un alt suflet Ma aliez si eu la propunerea dumitale, exprimata in cuvintele de mai jos :Propun fondului monetar evanghelic și tuturor bisericilor din România să achiziționeze tomuri întregi de hartie...sau să ofere la intrare blocnotes-uri pentru oamenii care sunt flămînzi și însetați după neprihănire, pentru cei care sunt în căutarea Adevărului
    Asta nu inseamna ca mergem innapoi cu tehnica ,cd-uri si dvd –uri se pot inregistra si celularele moderne pot lua predica ,dar ma intreb cati se intorc innapoi sa le mai asculte si mai mult :sa le impartaseasca si cu altii sau sa le aprofundeze ?De aceea vreau sa subliniez ca nu lipsa de hartie sau de creioane sau de cd sau dvd –uri e cauza, ci alta mult mai profunda :LIPSA DE FOAME SPIRITUALA ,O SATURATIE DE LUCRURI SUPERFICIALE SI USURATICE ,LIPSA DE DORINTA DE A IMPARTASII SI CU ALTII CACI NU AU CE .SANT GOI Bine zice fr John Piper : "Dacă nu ai dorințe puternice după arătarea slavei lui Dumnezeu, aceasta nu este pentru că ai băut indeajuns și nu mai ești însetat. Este pentru că ai cules firimiturile de la masa lumii. Sufletul ți-e încărcat cu lucruri mărunte și nu mai există loc pentru ceva mai mare."(John Piper).
    SI MULTE ALTE CAUZE MAI PROFUNDE –BOLI SPIRITUALE CARE PRECED MOARTEA !MOARTEA ,NU PIERDEREA MANTUIRII ,NU CADEREA DIN HAR ,NU ALTE DENUMIRI MAI POMPOASE SI MAI ERETICE , SELECTATE CU GRIJE DE LA ALTI ERETICI DEZBINATORI .
    MOARTEA e cea care termina pe un om nemancat fireste, dar si SPIRITUAL e la fel .E foarte probabil ca acesti oameni nu se hranesc nici acasa cu PAINEA VIETII si de ce ar DORI SA O MANINCE la adunare ?Si sa mai stranga si firimituri ,si sa le mai si imparta cu altii ?
    Domnul sa aiba mila de acesti oameni,de aceasta generatie neinfometata dupa CUVANTUL VIETII si fara HAR !

    RăspundețiȘtergere
  2. Da, m-am gandit la faptul ca multe biserici beneficiaza acum de sprijinul tehnologiei si se pot inregistra toate serviciile si predicile. Eu insa ma refeream in articol la o foame mai profunda, pe care ai descoperit-o si tu si l-ai exprimat in acest articol.

    Calitatea relatiei unui om cu Dumnezeu se vede in calitatea relatiei lui cu Cuvantul lui Dumnezeu.

    RăspundețiȘtergere
  3. Eu gândesc că carnețelul e un moft, iar textul tău e o pledoarie la obigativitatea, cucernicia de a avea unul în timpul predicii.
    Câteva obiecții.
    Multe predici sunt de paie, vorba lui Luther. Poți să le notezi în nădejdea că o să se aprindă focul mai bine cu carnețelul tău.
    Nu poți urmări un discurs cum trebuie dacă-l întrerupi luându-ți notițe.
    De unde mania asta să aibă toți carnețel? Fiecare e liber să facă cum dorește. Trăiască alteritatea!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Absolut. Am fi toti niste mici securisti cu carnetele in mana. Maine poimaine vin unii prin adunare cu valize,dosare,reportofoane.:)).
      Nu impun nimanui convingerea mea. Doar am facut-o publica. Că e bună, că e rea, vorba ta..fiecare alege. Important însă este sa nu isi lase bibilica la poarta si sa inghita orice galusca sau gogoasa.

      Ai mai auzit si tu ilustratia asta basculata de mii de ori de la amvon...rasuflata si rasdospita...cu aia dupa program .."Si cum a fost azi la biserica? ..Fain...Fain..." si despre ce a fost vorba..ce s-a predicat? ...pai nu mai stim". La atitudinea asta ma gandesc eu ca trebuie sa luam masuri. Tu cu ce vi nou pe piata? Ce solutie ai la "pastrarea cuvintelor in inima"? Sunt suficiente doar inima si urechi receptive?

      Multumesc de obiecții si reflexii impartasite!

      Ștergere
  4. Pledoarie in favoarea predicatorilor adevarati... http://fundatie.ciresarii.ro/articole/editorial/Da-mi-si-mie-niste-predici---Ovidiu-Radulescu

    RăspundețiȘtergere
  5. Am vorbit si eu de fenomenul copy-ponta la predici dar vad ca aceasta practica este aparata de pastori atat in u.s.a. cat si in spatiul nostru balcanic. Ma bucur totusi ca mai sunt slujitori care mai au fie o odaită de studiu unde merg in prezenta lui Isus si lasa multimea de zei,dumnezei si idoli umani, iar apoi mai cunosc cativa pastori sinceri care atunci cand cauta hrana spirituala lasa acasa pe fratele google si pe sora youtube, se retrag in munti, la o cabana 2-3 zile, postesc si se roaga apoi vin in comunitate cu Cuvant primit din partea lui Dumnezeu. Cred si eu Ovidiu ca un predicator nu este un compilator (care cioparteste intr-un mesaj capetele a 10 predicatori de talie internatoonala) si nu este nici un plagiator care iti "basculeaza" in fata munca si inspiratia altuia. Multumesc de articol si de sfaturi.

    RăspundețiȘtergere

You may leave a message.May God Bless you!

Care este teologia ta?

Powered By Blogger
Blogosfera Evanghelică