vineri, 29 august 2008

Empatia 8




















Mecanismele de aparare


" ingreuneaza dezvoltarea si maturizarea"

Viata este plina de greutati si incercari.
( Ti-a mai spus asta azi cineva ?)
Cateodata experientele sunt asa de complicate incat este greu sa le accepti in mod constient. Mecanismele de aparare presupun un anumit mod de a simti, gandi sau actiona, care are ca scop excercitarea unui control asupra deciziilor si greutatilor.
Toti oamenii poseda unele mecanisme psihologice de aparare. Ele reprezinta o proetectia naturala si normala impotriva diferitelor incercari ale vietii si intra in functiune in mod automat. In anumite situatii sunt absolut indispensabile si cel mai adesea sunt declansate in mod inconstient.

Mecanismele psihologice de aparare sunt la fel de importante atat pentru supravietuirea psihicului care apara imunitatea trupului, cat si pentru fizic. La un moment dat, omul este ajutat de mecanismele de aparare. Prin denaturarea realitatii, mecanismele de aparare protejeaza persoana in timpul incercarilor in asa fel incat aceasta sa-si poata pastra increderea in sine si echilibrul interior.

Denaturarea realitatii - ajuta persoana in cauza sa se apere de experientele neplacute, de sentimentele neplacute si de zbucium.
Cand mecanismele de aparare sunt folosite intr-o masura mai mica sau ocazional, in situatii dificile, acestea au un rol pozitiv pentru persoana si o ajuta. Ele ofera solutii de moment care trebuie urmate de alte rezolvari practice, solutii durabile si verificabile.

Este firesc ca mecanismele de aparare sa fie folosite pentru un timp scurt, pana cand dobandim puterea necesara sa infruntam realitatea. Dar mecanismele de aparare nu inlatura cauzele reale ale conflictului, ci doar ne elibereaza temporar de frustrare.

Desi mecanismele de aparare sunt necesare si multe situatii de viata au un rol important, ele pot crea si probleme. Pot denatura imprejurarile importante ale vietii, adica pot duce la formarea unei conceptii false despre viata.

Cand mecanismele de aparare actioneaza un timp indelungat, ele pot ascunde ceva, despre care ar fi bine sa avem cunostinta, deoarece acestea ingreuneaza dezvoltarea si maturizarea personala".

APARAREA- poate fi cauza unor complicatii si tulburari serioase ale individului . In consiliere este important sa cunoastem functiile si semnificatia mecanismelor de aparare, cel putin pentru a-i intelege pe oamenii care trec prin crize. In calitate de consilier este important sa poti identifica diferite tipuri de aparare si sa stii cum sa le abordezi.

De asemenea, este importanta sa -ti dezvolti capacitatea de -a identifica situatiile in care mecanismele de aparare- o functie pozitiva si cand acestea au un efect negativ si trebuie luate masuri. Apararea nu poate fi niciodata inlaturata daca consiliatul insusi nu este pregatit pentru asta. Consilierul il poate ajuta pe consiliat sa dobandeasca resursele necesare si sa fie gata sa faca fata realitatii!! Abia atunci a sosit timpul prielnic pentru inlaturarea mecanismelor de aparare. pentru asta este nevoie de PRUDENTA SI EXPERIENTA>


1 ) NEGAREA

Unul dintre cele mai obisnuite mecanisme de aparare este NEGAREA.
Aceasta aparare inseamna ca in realitate, persoana respinge sau trece cu vederea experientele neplacute. Cu toate ca a primit informatiile ea nu le inregistreaza in constiinta. A auzit, si totusi n-a auzit. A vazut si totusi n-a vazut. Persoana n-a fost capabila sa-si asume adevarul. Cunoasterea a produs o durere.

Negarea - este o reactie obisnuita cand omul se afla intr-o stare de soc. De exemplu. o persoana careia medicul i-a explicat ca sufera de o boala care ii ameninta viata poate merge acasa si sa se comporte ca si cum ar fi vorba de o febra musculara, nu de ceva grav. ADEVARUL a fost pus de o parte si negat.

Fireste, este important ca , treptat, negarea sa fie intrerupta si adevarul sa ajunga in constient. In timpul negarii, persoana are timp sa-si adune puterile pentru a fi gata sa faca fata adevarului. Atunci nu mai este nevoie de aparare. Persoana in cauza dispune iarasi de resursele necesare pentru a infrunta realitatea , chiar daca aceasta este in continuare dureroasa.


2) INLATURAREA
Inlaturarea- presupune experientele ingrozitoare sunt complet indepartate din constient si alungate departe in subconstient. Poate fi vorba despre amintiri triste, sentimente negative sau ofense, experimentarea unor catastrofe, accidente, abuzuri.

Amintirile sunt indepartate, dar ele exista totusi si continua sa influenteze sentimentele si comportamentul persoanei respective. Uneori reactile intalnit pot fi greu de inteles, atat pentru persoana in cauza cat si pentru cei apropiati . Doar efectele sunt vizibile, nu si originea lor.

3) TRANSFERAREA
Transfereara- este un mecanism de aparare folosit uneori ca reactie la diferite actiuni agresive. Ea inseamna ca omul agresat da frau liber sentimentelor sale sau isi directioneaza reactile spre ceva mai putin amenintator sau spre ceva neutru. Agresivitatea sa trece de la ceea ce , de fapt, ar trebui sa fie obiectul ei, la ceva nepericulos si care nu se poate razbuna.

UN exemplu este copilul ce se enerveaza pe parintii sai , dar isi descarca mania asupra jucariilor. Un alt exemplu este parintele care lasa ca iritarea sa sa se rasfranga asupra copiilor de acasa, in loc sa o directioneze spre patronul care este cauza reala a iritarii sale.

Transferarea pare a fi o solutie, dar de fapt, aceasta asigura doar o calmare temporara a celui agresat.

4) REGRESIA

Regresia este o aparare obisnuita. Regresia inseamna intoarcerea la un mod copilaresc de comportare . Se poate regresa atat in fapte cat si in gandire.Prin regresie se fuge de responsabilitate si de alte trairi neplacute si in acest mod se evita infruntarea realitatii.

Persoana devine neajutorata si dependenta. Se face mai mica decat este cu adevarat si astfel se bucura de un tratament pozitiv din partea celorlalti, primeste mai mult ajutor, este servita si ingrijita. Un exemplu clasic este copilul care are un nou frate si care , emotional si comportamental regreseaza pentru a se bucura iarasi de o atentie sporita din partea parintilor.

Chiar si adultii pot regresa. Cand intalnesc greutati cum ar fi SUPARAREA, BOALA sau pretentiile prea mari din partea altora, pot deveni total neajutorati. Aceasta este o reactie pozitiva, pentru o vreme, in timp isi aduna resursele pentru a putea privi realitatea in fata. Problema apare atunci cand regresia devine un obicei, o constanta si o comoda modalitate de a fugi de realitate.


5) RATIONALIZAREA
Rationalizarea este mai mult un mecanism de aparare -pe care il intalnim in consiliere.PRin rationaliare se cauta motive sensibile si rationale pentru diferite actiuni. Consiliatul incearca sa imbunatateasca treptat realitatea. Acest lucru se poate face prin descrierea si explicarea intamplarilor intr-o asemenea maniera incat sa-i fie mai usor sa le abordeze si sa le suporte.

Persoana incearca sa gaseasca explicatii logice pentru esecurile suferite, in loc sa-si asume responsabilitatea si sa inteleaga adevarul. Cele mai clare rationaliari apar cand imaginea de sine este afectata.

Un exemplu obisnuit este cel in care, un sportiv sau o echipa pierde un meci. In loc sa recunoasca ca au fost invinsi de un adversar mai bun, cei in cauza explica!! pierderea spunand " de exemplu ca arbitrul " a fost incorect" sau ca " cel mai bun jucator a fost ranit".
RAtionalizarea- este un fenomen obisnuit chiar si in domeniul relatiilor, deoarece aceasta ofera o cale de a scapa de asumarea responsabilitatii personale.


6) PROIECTIA
Prin proiectie- o persoana isi transfera sau proiecteaza propriile sentimente si motive asupra altor oameni. Exista trasaturi care nu ne plac sau pe care nu vrem sa le vedem la noi insine. Atribuim altor persoane opiniile si insusirile noastre negative in loc sa le luam asupra noastra.

Proiectia este folosita ca mecanism de aparare impotriva - sentimentelor si comportamentelor inacceptabile.
De exemplu, oamenii- isi pot proiecta propria agresivitate asupra altei persoane. Astfel , nu se mai gandesc la ei insisi si nu este nevoie sa-si asume responsabilitatea reactiei respective. Altcineva este aratat! cu degetul pentru ca este "zgarcit" sau "Curios" , in loc sa vada acele trasaturi in propria viata.

BInenteles-proiectia este doar aparent o solutie. Ea trebuie inlocuita cu curajul de a accepta realitatea si cu indrazneala de a o infrunta. Pe termen lung, proiectia reprezinta o piedica in calea empatiei, tolerantei si a autocriticii. Opusul se afla intotdeauna altundeva, nu in propria viata cu slabiciunile ei.

7) INTELECTUALIZAREA

Intelectualizarea - arata lipsa legaturii dintre gand si sentiment, atunci cand are loc o experienta neplacuta. Cateodata oamenii care au trecut prin experiente groaznice, pot sa le relateze si sa le descrie cu lux de amanunte fara sa se implice sentimental. In acest caz este vorba despre un mecanism de aparare care distanteaza in mod eficient persoana de acele experiente.

Astfel - relatarile experientelor devin mecanice, doar o reproducere neutra a propriilor incidente. Apararea impiedica pur si simplu toate sentimentele adecvate, deoarece ele sunt insuportabile. Intelectualizarea poate aparea de exemplu- in legatura cu experientele din timpul razboiului, cu abuzul sexual, cu catastrofele sau cu accidentele, respingerea sau dezamagirea.

Pentru un timp ea poate fi o strategie de supravietuire, dar treptat, persoana trebuie sa-si recunoasca sentimentele pentru a putea privi in fatza necazurile care au avut loc.

studiu din cartea "EMPATIA - Consilierea crestina in Biserica."
NE linistim inimile Inaintea lui Dumnezeu.
o zi binecuvantata de EL va doresc.
pe curand .

Darurile zidirii










"Fiti buni unii cu altii"

Inchipuiti-va ca ati avea un copil caruia ii place sa se joace cu un catel favorit si ca intr-o buna zi, catelusul sare pe strada si este calcat de un camion. Imaginati-va baietelul stand langa trupul cainelui zdrobit si alaturi de el imaginati-vi-l pe soferul camionului, care a oprit masina sa vada ce s-a intamplat. Imaginati-va ca-l auziti pe sofer spunand: "Bine ca a fost doar cianele acesta nebun. Mi-era teama de altceva mai rau. Alta data sa-ti tii ciinele in curte." si tragand o injuratura a plecat mai departe cu camionul lui. In urma lui, copilul a ramas cu lacrimi in ochi. Langa catelul zdrobit s-a asezat intre timp si inimioara lui zdrobita.

In fata acestui tablou tragic se opreste inca un trecator. Este un om cu inima buna. El ridica trupul cainelui de pe carosabil si-l aseaza cu grija pe iarba. Desi, grabit, el gaseste suficient timp ca sa stea de vorba cu copilul si sa-i spuna citeva vorbe de mangaiere. Inainte de a pleca, intreaba: "Este tatal tau acasa?" Cuvintele lui au ceva din caldura unei mangaieri duioase.

Imaginati-va acum ca sunteti pe drum cu masina si v-a explodat un cauciuc. Din pacate nu aveti nici unul de rezerva. Din goana traficului, un alt sofer lasa geamul jos si va striga ironic: "Norocosule!". Un altul se opreste si se apropie spunand: "Va pot ajuta cu ceva?" Cuvintele celui dintai apasa cu nesimtire pe o rana deja facuta, in timp ce vorbele celui de al doilea sunt ca un balsam alinator.

De mult, un om a cazut intre talhari in timp ce calatorea intre doua orase. Talharii l-au batut bine si l-au jefuit de tot ce avea, lasandu-l aproape mort la marginea drumului. Fara ajutor, omul acesta ar fi murit. Mi-l imaginez cum statea asa, zdrobit in trup si in suflet si se intreba singur: "Mor sau vine cineva sa ma scape?" Mi-l imaginez auzind cu bucurie pasii cuiva care se apropia pe drum si parca simt ca tresare de bucurie distangind in silueta trecatorului persoana unui preot. Cu siguranta ca acest trimis al cerului ii va sari in ajutor, dar ... preotul a trecut speriat si grabit pe alaturi ... si omul nostru a mai primit in inima lui inca o rana ...

Dar stai! Se aud iarasi pasi ... Numai sa nu fie iarasi hotii! Nu-s ei, e un Levit! Omul acesta obisnuit cu slujirea la Templu se va grabi sa-l ajute! Vai, nu! Levitul si-a strans si el haina infiorat de grozava priveliste si s-a furisat pe drum mai departe. Imaginati-va cat de trist trebuie sa fi fost omul nostru vazand ca cei doi reprezentanti ai religiei l-au lasat sa moara si si-au vazut egoisti de drum.

Dupa un timp, un alt om s-a coborat pe acelasi drum. Era un Samaritean, unul dintr-aceia dispretuiti de evrei. Probabil ca nici prin cap nu-i va trece sa ajute un evreu aflat pe moarte. Dar nu! ... Iata cum acest Samaritean se opreste, se apleaca cu mila, il ridica pe cel cazut si-l aseaza pe asinul sau. Amandoi ajung la primul han, unde Samariteanul ii unge atent ranile si-l lasa hangiului spre ingrijire, promitand ca va suporta toate cheltuielile la intoarcere.

Toata credinta muribundului in bunatatea omeneasca, crunt zdruncinata de atitudinea Preotului si Levitului, a fost acum restaurata de fapta de omenie a Samariteanului milostiv. Rautatea, indiferenta, egoismul, cruzimea darama. Numai bunatatea zideste si vindeca ranile sufletului. Nu-i de mirare ca Biblia ne spune:

"Fiti buni unii cu altii" (Efes. 4:32).

Care este teologia ta?

Powered By Blogger
Blogosfera Evanghelică